INTERVJU MED ONLY BETTY

Ellen Åberg aka Only Betty är olympiaprofilen som under det gångna året tagit oss med storm. Med konserter på både skola och Dunkers samt ett indieinspirerat Luciatåg har hon visat var skåpet ska stå. På onsdag tävlar hon i popkorn på the Tivoli tillsammans med sitt band, som består av bland annat olympiaeleven Vilhelm "Whiskey-Ville" Sturén. Elevrådet har träffat Ellen för en intervju.

Hej Ellen! Berätta lite om din musikaliska bakgrund.

Jag har alltid spelat musik; jag började sjunga i barnkör när jag var fyra och sedan klinkade jag egna låtar på pianot. Min första låt hette Vad du vill veta och den gick ungefär så här: vadvillduvetavadvillduvetavadvillduveta, haha! Jag började uppträda med min musik för ungefär ett år sedan.

Berätta lite om ditt band.

Mitt artistnamn är Only Betty, men jag spelar tillsammans med mitt band så det blir Only Betty med band. Bandet består av Max Hall på bas, Vilhelm på trummor och Oskar som spelar gitarr. Vi har alltid jätteroligt tillsammans, vi skrattar och myser.

Om du var något ätbart, vad skulle vilja vara då?

Ett kinderägg- solbränd med en liten leksak i!

Hur går det annars med livet och kärleken?

Jag är inte tillsammans med någon just nu, men jag föredrar snälla killar som helst är snygga. Det gör ingenting om han är lite mesig, men kombinationen ful/mesig fungerar inte haha!  Annars är livet på topp, i sommar ska jag åka till Indien och jobba som volontärarbetare. Då blir det en liten paus ifrån musiken.

Hur har musiken påverkat ditt liv, skulle du vilja arbeta med musik när du blir äldre? 

Det är lite stressigt, men samtidigt är det så himla kul! Jag får träffa många spännande människor. Målet just nu är att spela in en EP, men det hade varit jätteroligt att få hålla på med detta hela livet. Själv lyssnar jag mest på Ane Brun, Beirut, Jens Lekman och Loney Dear. De är även mina musikaliska förebilder.

Hur känns det inför onsdag?

Jag är lite nervös, det är många bra band som spelar i Popkorn i år, mina största konkurrenter är nog Mary Jane och Lights. De är så duktiga. Men jag deltar mest för att det är roligt, att gå vidare vore som grädde på moset. Ta med alla era vänner så ses vi på onsdag!


Ni som vill checka in musiken i förväg innan ni beger er till the Tivoli kan höra några ljuva toner på www.myspace.com/onlybetty


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0